2010 Fotografia po mojemu

Nawiązywać relację z odbiorcą, wyróżniać się, przywołując pozytywny stan ducha, doprowadzać do narodzin nowej wrażliwości... Jeżeli jesteśmy pewni, że w naszym kadrze, który jest wycinkiem chwili, ujrzeliśmy całość, mamy gwarancje prawdy swojego wyboru, nie potrzeba nam wówczas docenienia... Fakt dzielenia się naszymi dziełami, chęć zainteresowania nimi wielu ludzi, to dowód na to, iż akty twórcze są tylko pozornie "nasze" jesteśmy przecież zależni od innych , od całego świata. Mając to na uwadze, krytyka innych, refleksje, mogą być argumentem do pójścia w dalszą drogę, inspirację do nowych poszukiwań, następnych zdjęć. świadomy wybór kadru, świadome ustawienia aparatu, mogą uczynić fotografię wyjątkową.

Trochę o budowie aparatu
Osobiście posiadam aparaty, Nikona D200, a na plażę D40 :). To lustrzanki, które mają niepełną klatkę, Nikon stosuje format DX, czyli 23,6 x 15,8 mm (rozmiar matrycy), pełnoklatkowy - FX (o wielkości odpowiadającej klatce filmu małoobrazkowego) czyli 36 x 23,9 mm. Dla porównania rozmiar matrycy w kompakcie Nikon Coolpix P6000 - 7,4 x 5,55 mm

Matryca światłoczuła
to serce aparatu cyfrowego, to ona zastąpiła błonę fotograficzną. Rozmiar matrycy ma ogromny wpływ na jakość zdjęć, zwłaszcza przy wysokich czułościach, oraz na ogniskową obiektywu niezbędną do uzyskania określonego pola widzenia. Przy doborze aparatu liczba pikseli matrycy jest często kojarzona z jakością zdjęć - im więcej megapikseli, tym lepiej. Tymczasem nic bardziej mylnego. Można o tym poczytać na stronie Szeroki Kadr Przy budowie aparatu warto poczytać sobie o pryzmacie pentagonalnym czyli pięciokątnym szkle, wykorzystywanym w aparatach fotograficznych do przekazywania obrazu z obiektywu, odbitego przez lustro do wizjera ( dzięki temu w wizjerze mamy obraz prosty, a nie odwrócony).
W fotografii występuje również termin zjawisko paralaksy czyli niezgodność, niepokrywanie się obrazu widzianego w celowniku z obrazem fotograficznym. Lustrzanki cyfrowe czy analogowe są wolne od tego błędu, w których celowanie odbywa się poprzez obiektyw.
Jeżeli nasz aparat nie będzie ostrzył to trzeba zacząć się martwić bo to może być oznaka uszkodzonej matówki , która używana jest w aparacie fotograficznym do kadrowania oraz kontroli ustawiania ostrości.

Obiektyw
Nie mam zamiaru nikomu doradzać, jaki aparat jaki obiektyw. Ja wymarzony aparat mam, a co do obiektywu to jak chyba każdy, kto się trochę bawi fotografią, marzy o obiektywach jasnych jasnych bardzo jasnych:):) ale to półka troche wysoka cenowo! więc pozostają mi tylko marzenia:). Posiadam obiektyw Nikora AF 50mm f/1,8, 18-55mm, 18-70mm i 55-300mm, Sigma 17-50mm f/2,8 ten ostatni to mój nowy nabytek :)

Obiektywy o szerokim kącie (szerokokątne) - 8 - 45 mm,
Obiektywy standardowe - 50 - 80 mm,
Obiektywy tele - 90 - 300 mm,

Wśród nich występują także specyficzne typy np:
* obiektywy makro,
* obiektywy portretowe,
* obiektywy typu "rybie oko",
* obiektywy kitowe.

Wśród wszystkich tych obiektywów wyróżniamy stałoogniskowe oraz zmiennoogniskowe.
Na obiektywie mamy szereg cyferek np. Nikon Nikkor AF-S DX 18-70 mm f/3.5-4.5 IF-ED, jeżeli chodzi o literki :) to na tej stronie znajdziemy oznaczenia obiektywów Nikkora.
Z oznaczenia 18-70 mm wiemy, że im mniejsza wartość liczby pierwszej tym jest większy kąt widzenia, liczba druga odpowiednio, im jest większa tym mamy mniejszy kąt widzenia. 50mm to taki powiedzmy standard widzimy kąt około 60stopni.

Otwór czynny
w obiektywie, to ta część otworu obiektywu, która nie jest zasłonięta przysłoną. To część obiektywu otwarta dla wpadajacego światła do aparatu. Zmieniając średnicę otworu czynnego można kształtować granice głębi ostrości: im szerszy jest otwór czynny, tym węższa jest strefa ostrego obrazu jednocześnie obraz jest jaśniejszy i odwrotnie.

Odległość hiperfokalna
oznaczona na obiektywie znaczkiem nieskończoności, to mierzona od aparatu fotograficznego najmniejsza odległość, na którą trzeba ustawić ostrość, by uzyskać jak największą głębię ostrości.

Abberacja chromatyczna
w optyce nieprawidłowość odwzorowania przez soczewkę lub układ optycznych przedmiotów, obraz jest nieostry, zniekształcony bądź zabarwiony. W praktyce abberacja objawia się czerwoną i niebieską obwódką wokół ostrych jasno-ciemnych krawędzi. Wada ta jest związana wyłącznie z jakością optyki. W dobrych obiektywach kompensacja abberacji chromatycznej jest na tyle dobra, że prawie się jej nie zauważa.

Ekspozycja - coś bardzo ważnego
Ekspozycja w fotografi to ilość światła padającego na matrycę, potrzebna do zrobienia prawidłowo naświetlonego zdjęcia. Wyróżniamy trzy elementy które mają główny wpływ na naświetlenie:
* przysłona,
* czas naświetlania
* czułości matrycy - ISO.
Operowanie tymi wielkościami to cała sztuka w fotografii, czyli aparat na tryb pracy "M" i do przodu.

Archiwum

Fotografia powinna mieć moc Dziś już mam tą świadomość, że photoshop tylko czasem, ale nic na siłę, że dobry aparat to nie wszystko, że tryb pracy "P" już bardzo bardzo rzadko:) Fotografia powinna mieć "moc", nawiązywać relację z odbiorcą, wyróżniać się, przywołując pozytywny stan ducha, doprowadzać do narodzin nowej wrażliwości...[...]

Jak dobrze wyjść na zdjęciu Jeśli uśmiech, to tylko szczery, szeroki, radosny.

[...]

Budowa aparatu.. Nikon stosuje format DX, czyli 23,6 x 15,8 mm (rozmiar matrycy), pełnoklatkowy - FX (o wielkości odpowiadającej klatce filmu małoobrazkowego) czyli 36 x 23,9 mm. Dla porównania rozmiar matrycy w kompakcie Nikon Coolpix P6000 - 7,4 x 5,55 mm..... [...]

Fotografia po mojemu Może nie koniecznie w tym wypadku po mojemu ale... Robiąc zdjęcia musimy przekonać odbiorcę, że jest ciekawe i pozwolić mu na chwilę zadumy nad nim. Czasem kilka centymetrów czy kilka stopni manewru aparatem pozwoli zrobić dobre i ciekawe zdjęcie. Istnieje kilka reguł, które pozwolą robić fotografie nie koniecznie doskonałe ale poprawne. [...]